۵۲۰ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در ایران و افغانستان هراسی همزمان و ایجاد درگیری بین دو طرف، گفت: در این شرایط لازم است تا به وحدت دو کشور بخصوص اقوام و مذاهب داخل افغانستان کمک کرد.

وی با اشاره به انتخاب نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان در دولت سیزدهم، گفت: ایجاد هم‌افزایی، هماهنگی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها از اهداف مهم دولت از این تصمیم است.

کاظمی قمی با تاکید بر استفاده از تجربه‌های کشورهای دیگر در زمینه مهاجرت، تصریح کرد: همچنین نسبت به مباحث گردشگری حوزه اتباع هم رویه و روال باید قانونمند شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی اتباع خارجی اظهار داشت: کشورهای عضو ناتو در حال تهی کردن این کشور از نخبگان مرتبط با خود هستند؛ دولت سیزدهم در نگاه فرصت محور درصدد ساماندهی و حمایت از ظرفیت های نخبگان این کشور برای آینده روشن همسایه شرقی است.

نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایرانی در امور افغانستان بابیان اینکه ایران مهاجرپذیرترین کشور منطقه است، گفت: هیچ‌کدام از کشورهای منطقه حتی پاکستان جاذبه و ظرفیت مهاجرپذیری جمهوری اسلامی را ندارد و هیچ کشوری مانند ایران اثرپذیر از تحولات افغانستان نیست.

نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان ادامه داد: تلاش آمریکا برای درگیرکردن طالبان با ایران، سیاست‌های آمریکا برای افزایش ناامنی در منطقه به همراه عدم تشکیل دولت فراگیر ملی از چالش‌های ایران در مواجهه با افغانستان است.

به گزارش شامگاه یکشنبه خبرنگار ایرنا، حسین کاظمی قمی در جلسه‌ای پیرامون مسائل اتباع خارجی، بیان کرد: تا زمانیکه شرایط در افغانستان به یک ثبات نیمه پایدار در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره نرسد، شاهد ادامه حضور اتباع افغانستانی در ایران خواهیم بود.

نماینده ویژه رییس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با انتقاد از عدم تصویب طرح کلان توسعه قم، تصریح کرد: قم در حوزه اقتصاد باید متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی خود توسعه و رونق یابد چرا که ویژگی مهاجرپذیری این استان همواره با مهاجرت اقوام ایرانی و اتباع خارجی همراه خواهد بود.

وی با اشاره به آمادگی دولت جهت تشکیل کارگروهی جهت بررسی ظرفیت های اتباع ساکن این استان، ابراز داشت: هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی در امور انسان دوستانه مانند تحصیل رایگان فرزندان اتباع هزینه نمی کند.

کاظمی قمی گفت: آمریکا در عراق شکست خورد، اما خروج آن‌ها از این کشور برنامه‌ریزی‌شده بود و آن‌ها در تلاش هستند تا با ایجاد جنگ‌های نیابتی و حمایت از گروهک های تکفیری، مانع از اثرگذاری چین، روسیه و ایران در این کشور شوند.

حسین کاظمی قمی در سفر روز یکشنبه خود به قم با شماری از نخبگان، علما، اساتید و شخصیت های فکری، علمی و فرهنگی کشور افغانستان دیدار و مهمترین دغدغه و مطالبات این افراد مورد بررسی قرار گرفت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921356/%DB%B5%DB%B2%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

وی با بیان اینکه مردم افغانستان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بیشترین نقش و تأثیرگذاری را می‌توانند داشته باشند، اضافه کرد: فقدان نگاه راهبردی درازمدت به مسئله مهاجرت مشکل اصلی کشور در رابطه با این موضوع است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی