به گزارش ایرنا، دادهکاوی و تحلیل مضمون پیامهای این افراد که در قالب استوری و پستهای اینستاگرامی بیشتر جلوهگر شد، اطلاعات جالبی را نمایان میسازد.
از ساعات اولیه صبح جمعه ۲۳ خرداد که خبر حمله رژیم صهیونیستی به سرزمینمان منتشر شد، این چهرهها بیشتر با رویکردی ملیگرایانه و همدلانه با قربانیان توام با حس غم و اندوه پیام خود را بازتاب میدادند؛ در این میان توجه به تصویر منتشر شده از کودکی که هنگام حمله از پنجره محل سکونت به بیرون افتاد و زیر آوارهای حمله به شهادت رسید، در میان پیامهای این چهرهها جایگاه ویژهای پیدا کرد.
موضوعهای اصلی در پیامها
این چهرهها و سلبریتیها، بیشتر پیامشان را در یک زمینه مشکی رنگ یا با نماد پرچم ایران ابراز کردند. در این گزارش متن استوریها و پستهای اینستاگرامی ۳۳ هنرمند، ورزشکار، سلبریتی و چهرههای شاخص هنری، ورزشی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت که شامل «علی ضیا، هادی حیدری، فرزاد موتمن، فریبرز عربنیا، محمدرضا گلزار، الهام پاوهنژاد، علی زندوکیلی، مژده لواسانی، پرویز پرستویی، پریناز ایزدیار، علیرام نورایی، ستاره اسکندری، نادره رضایی، هومن حاجیعبدالهی، بهاره رهنما، همایون شجریان، الهام اخوان، محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی ساکن ایران، داوود امیریان، محسن چاوشی، رضا صادقی، مهدی دارابی، علی قمصری، کارن همایونفر، مارال بنیآدم، محمدرسول صفاری، بهداد سلیمی، رضا علیپور (ملی پوش سنگ نوردی)، شبنم قلیخانم، نازنین بیاتی، احسان علیخانی و شبنم مقدمی» است.
موضوعهای به کار رفته در استوریهای این هنرمندان:
_ معرفی جاودانگی وطن و معرفی آن به عنوان یک اسطوره همچون ققنوس و سیمرغ
_ تاکید بر کلیدواژه ایران همراه با انتشار مرزهای جغرافیی کشور
_ معرفی کشور به عنوان کل یکپارچه و توجه به تمامیت ارضی
_ لزوم اتکا به چهرههایی همچون امام علی(ع) به عنوان الگوی رویکرد سیاسی
_ پایانپذیر بودن ظلم ظالمان در جهان و بقای وطن
_ شکستپذیر بودن حتمی دشمن اسرائیلی
_ تسلیت به بازماندگان خانوادههای قربانیان حمله
_ آرزوی مرگ برای خود با دیدن مرگ قربانیان همچون کودک مورد اشاره
_ لزوم توجه به سلامت روان شهروندان و جامعه در شرایط اضطرار جنگی
_ لزوم توجه به کودکان برای اینکه درگیر ترس و اضطراب نشوند
_ دعا برای حفظ سرزمین و مردمانش و حفظ از گزند و آسیبها
_ بازنشر شعر معروفی از نادر ابراهیمی در وصف وطن و حفظ آن
ایران ما؛ تسلیت برای جنگ و رنج
ابر کلمات پیامهای این چهرهها نشان میدهد پرتکرارترین کلمات آنها شامل «ایران»، «ما»، «جنگ» «برای» و «رنج» است که در فرهنگ ایرانی هرکدامشان یک بار معنایی دارد. آنها تلاش کردهاند بدنه جامعه ایرانی را یک پیکر واحد ترسیم کنند که بهترین ضمیر برای هویت بخشی به آن «ما» باشد.
کشف برخی روابط درون متنی
اگر متن پیامهای این افراد را در کنار هم به عنوان یک متن واحد کنار هم قرار دهیم و گراف روابط درون متنی آن را ترسیم کنیم، یکی از نتایج حاصل به این شکل است:
این گراف نشان میدهد در ماجرای حمله اخیر، این چهرهها تصویری از داغداری وطنشان را در کنار مالکیت آن برای مردم ترسیم کردهاند. درحالی که انتهای این زنجیره کودکانی هستند (به عنوان نسل فردای کشور) و نگرانی که در پس این حملات برای آنها القاء شده است.
مضامین موجود در این استوریها
در بررسی این متون آنچه که مشخص است اینکه ابراز احساسات و عواطف شامل دو بخش میشود، بروز غم و اندوه که مضامین آن بیش از سایر مضمونها تکرار شونده بوده و این چهرهها نسبت به کشتهشدگان یک حس غم و اندوه شدید را بروز دادهاند. در این خصوص ابراز احساس نسبت به کشور، وطن و سرزمین با عباراتی همچون «وطنم پاره تنم» و «ایرانم تسلیت» پیام را دارای لایههای متعددی کرده است.
دسته دوم از ابراز احساسات و عواطف مربوط به مضامینی است که بیانگر رنج مشترک و گاه تاریخی هستند، در این خصوص اشارهها به رنجهای تاریخی و مداوم مردم ایران است که نزدیکترین شاهد مثال آن جنگ عراق و ایران است. در اینجا پیامها تلاش کردهاند تا احساس همدردی و همبستگی را تقویت کنند و البته بعضی پیامها اشاره به تجربیات شخصی فرد دارد.
دسته دیگری که از این چهرهها که از مرحله ابراز احساسات گذاشتهاند و در محتوای خود علاوه بر توجه به معیارهای احساسی، سراغ استدلال هم رفتهاند به موضوع جنگ و خشونت به طور صریح نقد وارد کردهاند. این دسته هم به دو بخش قابل تقسیم هستند. دستهای که نقد به جنگ را در عباراتی همانند «در جنگ هیچ برندهای وجود ندارد» و یا «هر آن کس که حامی جنگ است از نطفه شیطان است» جلوهگر کردهاند و دسته بعدی که به قربانیان جنگ و در واقع پیامدهای آن پرداختهاند و با اشاره به کشتهشدن کودکان و غیرنظامیان از بیعدالتی در پس جنگافروزی گلایه کردهاند.
دسته دیگری از متون شامل «فراخوان به همبستگی» میشود که در آن تاکید بر عشق به وطن و همدردی با همنوعان با دعوت به اتحاد در برابر چالش در آنها برجسته است.
گروه دیگر دعوت به آگاهی را سرلوحه تولید محتوای خود قرار دادهاند. این دسته به شرایط کودکان و خانوادهها در شرایط اضطرار جنگی و سلامت روان آنها توجه ویژهای نشان دادهاند.
علاوه بر گروههای یاد شده، دو دسته دیگر از کاربران هم هستند که استفاده از زبان شعر و ادبیات را سرلوحه تولید پیامشان قرار دادهاند. در این متنها استفاده از زبان ادبی علاوه بر تولید مستقیم پیام نشاندهنده فرهنگ غنی ایرانی و قدرت کلام آن را نیز نمایندگی میکند و در واقع جنگافروزی تاحدی هجمه به این فرهنگ نیز تلقی میشود.
دسته دیگری هم با پیامهای صریح تسلیتگویی و دعا، شرایط غمانگیزی ناشی از حمله را توصیف کردهاند، پیامهای این دسته اخیر نشانه نیاز به آرامش در شرایط کنونی و امید به آینده است.
جمعبندی
بررسی پیامهای این چهرهها به وضوح نشاندهنده حس عمیق وطنپرستی، همدردی و انتقاد از خشونت و جنگ است. نویسندگان با استفاده از زبان شاعرانه و احساسی، تلاش کردهاند تا دردی را که مردم ایران در نتیجه جنگ تجربه میکنند، به تصویر بکشند و در عین حال نیاز به همبستگی و اتحاد را یادآوری کنند. این متنها نه تنها بازتابدهنده وضعیت کنونی جامعه ایران، بلکه بیانگر تاریخ و رنجهای آن نیز هست.
منبع: https://www.irna.ir/news/85862867/%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D9%88%D8%B7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA