انتقاد یک نماینده از سوالات نمایندگان استیضاح‌کننده فاطمی‌امین/ فاطمی یا صمت؛ مسأله این است

نمی‌دانند اگر واردات خودرو را بهانه می‌کنند، همه اقدامات لازم جهت تحقق این امر با تلاش وزیر صمت انجام شده و همین روزهاست که نخستین خودروهای وارداتی با حفظ ملاحظات تخصصی و کارشناسی در جهت بهره‌مندی عمومی‌تر مردم و با کمترین تبعات برای فضای اقتصادی و صنعتی کشور، وارد شود.

اگر عدم حذف قرعه‌کشی خودرو را دستاویز قرار داده‌اند، باید بیشتر اخبار را دنبال کرده و بدانند همه محصولات سایپا و برخی از محصولات ایران خودرو از قرعه کشی حذف شده‌اند و تا پایان سال مبتنی بر برنامه تحولی صنعت خودروسازی وزارت صمت به طور کلی با قرعه کشی خودرو خداحافظی می‌کنیم.

خلاصه اینکه هر طرح و پروژه تحولی در مسیر منافع و مصالح عمومی و حذف فرآیندهای رانت پذیر و فسادزا در دستور کار و اجرای وزارت صمت قرار می‌گیرد، ردپای برخی محافل سیاسی و اقتصادی برای تحت فشار قراردادن فاطمی امین در قلم و نطق‌ها نمایان می‌شود.

شتاب در استیضاح وزیران بدون ارائه زمان کافی برای تحقق برنامه‌ها، موجب تزلزل در ارکان مدیریتی و انتقال بی ثباتی به شبکه مدیریت کشور می‌شود.

یک روز حذف سهمیه بندی‌های مربوط به محصولات پایه و ایجاد ساز و کار عرضه شفاف این محصولات در بورس کالا، یک روز اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و شفافیت در نظام توزیع، یک روز موضوع صدور هوشمند کارت بازرگانی و عدم دخالت انسان در فرآیندها برای وزیر جوان تولید بحران می‌کند و روز دیگر موافقتش با واردات خودرو برای تنظیم بازار، ایجاد ممنوعیت‌های وارداتی برای کالاهای تولید داخل، پافشاری و ایستادگی برای اجرای دقیق قانون نظام صنفی و برگزاری صحیح انتخابات، تصمیمش برای واردات ماشین‌آلات معدنی دارای عدم مشابه داخلی برای رونق معادن، مخالفتش با خام‌فروشی و ایستادگی‌اش در جهت دریافت دقیق و هوشمند حقوق دولتی معادن موجب به کار افتادن کارخانه تولید دردسر برای وزیر صمت می‌شود.

نشستی که نمایشگر مخالفت با وزیری بود که با برنامه محوری و فرایندگرایی، تحولات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف آغاز کرده و بسیاری از آمارها، حکایت از ارتقای شاخص‌های پیشرفت و نتایج امید آفرین عملکرد وی و همکارانش دارد. نشستی که می‌توانست با نقد منصفانه و مشفقانه و مطالبه تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف همراه باشد و بیش از آنکه تجلی سنگ‌اندازی در مسیر اجرای برنامه‌های تحولی و ثبات مدیریت لازم برای یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور باشد، نماد و نمود همراهی و همکاری دولت و مجلس در جهت منافع مردم باشد.

دریغ از یک سوال تخصصی و کارشناسی در رابطه با بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور! دریغ از یک پرسش مبتنی بر واقعیات دنیای خودرو و معدن! دریغ از مطالعه سطحی برنامه‌های تحولی زمان‌بندی شده و نتایج قابل توجه اقدامات یک ساله فاطمی امین در صمت!

به نظر می‌رسد توقع حل یک شبه مشکلات و معضلات چند دهه گذشته صنعت خودروسازی بهانه‌ای برای عدم توجه به پیشرفت‌ها و اقدامات تحولی انجام شده در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری و اتفاقات بزرگ صورت گرفته در طول یک سال گذشته شده است.

نگارنده تلاش بسیاری داشته است تا متن پیش رو، فقط نگارش دل نوشته‌ای گلایه‌آمیز نباشد و بتواند رویکرد کارشناسی نسبت به آنچه در جلسه بررسی موضوع استیضاح وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن رخ داد را حفظ کند؛ اما شدت و حدت برخی اتفاقات تلخ روی داده در این نشست، گاه و بی‌گاه مسیر قلم را دستخوش تغییرات می‌کرد. از نخستین ماه‌های حضور فاطمی امین و پیش از اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های تحولی وزارت صمت در دولت سیزدهم، تعداد انگشت شماری از همکاران به طور مستمر بر طبل مخالفت و استیضاح وزیر صمت کوبیدند و این اصرار قریب یک ساله حداقل توقعاتی را نسبت به برخورداری آنان از دلایل روشن و استنادات واضح و براهین مبین ایجاد می‌کرد، اما آنچه خروجی نشست ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ بود، حیرت بسیاری از همکاران دلسوز و دغدغه‌مند و منصف مجلس را به همراه داشت.

نزدیک به ۴۰۰ روز از فعالیت «سید رضا فاطمی امین» به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‏‌گذرد و بر اساس تحلیل‌های آماری – خبری ساده می‏توان گفت در کنار تعدد تکالیف و مأموریت‌ها در یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور به طور متوسط در هر ماه یک بحران از سوی مخالفان وی طراحی و عملیاتی شده است.

نشستی که ضرورت توسعه سیاسی و فرهنگی برای برخی نخبگان‌مان را به عنوان زیربنای هر توسعه‌ای یادآور شد. نشستی که عدم توجه به اولویت‌های اساسی کشور و دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم در شرایط ملتهب جامعه امروز توسط برخی از مدعیان را متذکر شد.

نکته قابل توجه آنجاست که برخی مخالفان فاطمی امین از طبل نوازی زیر گلیم خود بی‌خبرند و

بحران‌هایی که گاه از پس اقدامات تحولی و فسادزدای فاطمی امین در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجارت شدت گرفته است و هجمه‌ها را تا بهارستان هدایت می‏کند.

آنچه که گفته شد و البته آنچه که گفته نشد نگارنده را در مسیر یک تحلیل واقع‌بینانه قرار می‌دهد؛ اینکه دنبال‌کنندگان استیضاح وزیر صمت، بیش از اینکه دغدغه وزارت صمت را داشته باشند و رشد شاخص‌ها و پیشرفت امور برایشان اهمیت داشته باشد با ساکنان این روزهای خیابان سمیه مشکل دارند. بخصوص که تا کوچک‌ترین خبری در خصوص استیضاح از سمت بهارستان بلند می‌شود جولان مترصدین وزارت و تیم‌های رسانه‌ای آنها بیش و پیش از هر چیز جلب توجه کرده و این گزاره را به ذهن متبادر می‌کند که فاطمی یا صمت؟ مسأله این است…


منبع: https://www.irna.ir/news/84920835/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86

به نظر می‌رسد تنها راه علاج وضعیت بیمارگونه کنونی عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اصلاح فرایندها و نظام انتخابات کشور است تا جایگزین شدن رویکردهای ملی با نگاه‌های منطقه‌ای را شاهد باشیم.

مع‌الاسف هرچه پیمودیم و دقت کردیم تا یک گزاره درست و دلیل واضح از علت تقابل بعضی همکاران با وزیر صمت پیدا کنیم، راه به جایی نبردیم و متحیر از حجم تنازعات غیرکارشناسی و بی‌ارتباط طرح شده از سوی لیدرهای استیضاح، نشست را به پایان رساندیم.

تحقق رشد ۳.۵ درصدی شاخص تولید، رشد ۲ درصدی بخش صنعت و رشد پنج درصدی بخش معدن و همچنین رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی راهبردی مانند لوازم خانگی، محصولات فولادی و دیگر محصولات پایه، رشد ۲۸۳ درصدی تولید خودروی کامل، افزایش ۲۵ درصدی میزان عرضه خودرو و کاهش ۶۳ درصدی میزان تعهدات معوق خودروسازان، افزایش ۲۸ درصدی صادرات غیرنفتی، افزایش دوبرابری صادرات خدمات فنی مهندسی و تعدد اقدامات و پروژه‌های مهم و اولویت‌دار کشور نمونه‌هایی است که اگر بدون توجه به آنها عملکرد یک ساله فاطمی امین ارزیابی و قضاوت شود، خروجی منصفانه و عادلانه‌ای حاصل نشده است.

اگر کیفیت خودرو داخلی را بهانه می‌کنند به‌طور حتم از توقف تولید خودروهای بی کیفیت همچون تیبا، سمند و ساینا و همچنین به صفر رسیدن تولید خودروی ناقص و البته بهبود نزدیک ۹ درصدی شاخص‌های کیفی خودروها بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بی اطلاع هستند.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی