اشتیاق کشورهای منطقه به تولیدات ایران/ رئیسی: سفر به سمرقند گامی برای تقویت توسعه منطقه ای بود

رئیس جمهوری اضافه کرد: روسای جمهوری برخی کشورها مانند چین، هند و  پاکستان در این اجلاس برای سفر به کشورشان از ما دعوت کردند که در زمان مناسب این سفرها و دیدارها برای پیگیری آنچه در نشست ها تصمیم گیری شد، انجام می‌شود.  

رییس جمهوری با اشاره به اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی  در نشست شانگهای گفت: در نشست قبلی اصل عضویت ما به تصویب رسید اما اسنادی بود که جمهوری اسلامی باید آن را بررسی بررسی و تایید می کرد که وزارت خارجه این کار را انجام داد و در هیئت دولت به تصویب رسید و فرآیند قانونی آن طی شد.

آیت الله  رئیسی سپس به دیدارهای دوجانبه با سران سازمان همکاری شانگهای حاضر در اجلاس اشاره کرد و گفت:  بیش از ۱۰ دیدار با سران عضو کشورهای شانگهای داشتیم که در این دیدارها مسائل دوجانبه ارتباطات اقتصادی و تجاری و کارهایی مطرح شد که بین ایران اسلامی و این کشورها مدت ها مطرح بود و به طور جدی در این رابطه تصمیم گیری شد.

وی افزود:  در این جلسه با طور رسمی اعلام شد که ایران عضو اجلاس همکاری های شانگهای شده است که زمینه خوبی برای زیرساخت های اقتصادی ایران در منطقه و فرصتی برای فعالان اقتصادی در کشور است که در همین تریبون از همه فعالان اقتصادی در کشور و  همه مراکز تولیدی می‌خواهم فعالیت خود را بیشتر کنند چون  این برای همه دولت مردان و فعالان اقتصادی مسئولیت آور است و باید تلاش را مضاعف کرد.  

او با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی در کار با همسایگان و توسعه سیاست همسایگی برای همگان در این اجلاس مشخص شد، ادامه داد: وزرای خارجه این کشورها هم با یکدیگر دیدارها و صحبت هایی داشتند که تصمیم گیری شد.

او درباره سخنرانی خود در اجلاس شانگهای خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را در اجلاس مطرح کردم و اینکه فعالیت بنادر فعال ما مانند بندر چابهار و بنادر شمال و جندب کشور بیشتر خواهد شد تا از این ظرفیت های ترانزیتی جمهوری اسلامی بهتر بهره برداری شود.

به گزارش ایرنا ،  رئیس جمهوری ایران ادامه داد: به دنبال این نگاه چند اقدام صورت گرفت که نخست دیدار دو جانبه با کشور میزبان ازبکستان بود.

وی خاطرنشان کرد:  با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، اشتیاق کشورهای منطقه را به تولیدات ایران شاهد بودیم.

وی  با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است که مسئولان عالی رتبه  ایران و ازبکستان به کشورهای یکدیگر سفر نکرده اند، ظهار کرد:  این سفر توانست ارتباطی را که دو دهه به کندی انجام می شد، تقویت کند.  مسائل مشترک بین ما و ازبکستان که قبل از هر چیز ارتباط تمدنی و فرهنگی با این کشور است و ارتباطات تجاری اقتصادی مسائل زیرساختی، ترانزیتی و انرژی از محورهایی بود که در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد که طرف ازبکستانی هم برای اولویت قرار دادن کار با ایران بسیار استقبال کرده است و این را برای هر کشور مثمرثمر خواند.

آیت الله رییسی تاکید کرد: بدانیم بازار برای تولیدات ایران برای کشورهای همسایه و منطقه و آسیا روشن است و امروز باید تلاش کرد و این تلاش موجب افزایش اشتغال، تولید و صادرات می شود و با اقتصاد ایران کمک می کند و لازم است این بازار را که کشورهای متقابل راغب آن هستند فعال سازیم.

رئیس جمهوری گفت: سفر به سمرقند و ازبکستان به دلیل  سابقه دیرینه تمدنی و فرهنگی دارد یکی از بخش‌های دیگری گفتگوی ما بود امیدوارم آنچه در این سفر انجام شد زمینه ای برای گام های آینده و در مسیر توسعه و تقویت سیاست همسایگی و فعالیت‌های اقتصادی در منطقه باشد تا بتوانیم در نشست های بعدی در جمهوری اسلامی و چه در کشورهای منطقه گام هایی برای توسعه روابط سیاسی،  اقتصادی و تجاری با این کشورها برداریم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84889384/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%B1%D9%82%D9%86%D8%AF-%DA%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی