حاشیه هیأت دولت با چاشنی خبرهای اقتصادی پاستورنشینان به خبرنگاران

وی افزود: ورزشگاه آزادی زیر نظر یک شرکت تخصصی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قرار دارد، دائما کنترل می‌شود و تحت مراقبت ویژه است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اظهارات رئیس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود، اما مطلع هستید که ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالاهای کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه ۲۱۵ میلیارد تومان منابع تخصیص داده شد،  درباره دور دوم سفر های استانی رییس جمهور گفت: تا کنون ۲۸ سفر استانی در دولت سیزدهم انجام شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه خوب بود آقای روحانی به افزایش ۵۳۰ درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی در آغاز و پایان دولت خود اشاره می‌کرد، گفت: مجموع اینها تصویر دقیق‌تری را فراهم‌ و اقتضا می‌کند که با مردم با صداقت کامل و با انصاف بیشتری صحبت کنیم.

 سیدصولت مرتضوی به اختصاص بودجه برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: چندین جلسه به همین منظور در ستاد تشکیل و منابع خوبی هم به همین منظور تخصیص داده شد که امیدواریم در آینده نزدیک مشکل دریاچه حل شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: یکی از مصوباتی که امروز در دولت مطرح شد در رابطه با پرداخت حق عضویت و معوقات جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین المللی بود، با توجه به هماهنگی اینجاد شده میان معاونت حقوقی رئیس جمهور و وزارت خارجه و سازمان برنامه بودجه، تمامی مجامع و سازمان‌های بین المللی که ایران عضو آن است، حق عضویت ها در دسته بندی قرار گرفت که در رابطه با نحوه پرداخت حق عضویت تعیین تکلیف شود و برخی از آنها را مستقیما دولت و سازمان برنامه پرداخت کند و برخی ها را دستگاه ها،  و تدابیر لازم برای پرداخت حق عضویت‌های موارد دارای اولویت در هیأت دولت اتخاذ شد.  
 


منبع: https://www.irna.ir/news/84827877/%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%A3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%A7%D8%B4%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86وی با بیان اینکه از این به بعد سایر ارزها هم اضافه می‌شود، گفت: قرار شد ارزهای دیگر هم اضافه شود تا سبدی از ارزهای مختلف داشته باشیم تا از این طریق اثرگذاری دلار و یورو کاهش یابد.

دسترسی به محتواهای غیراخلاقی خط قرمز است

خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های لازم برای حذف ارز ترجیحی در دولت فراهم نبوده، خاطر نشان کرد: دوستان با تاخیر در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، چون مطلع هستید هم در زمینه کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و هم در زمینه دارو کار به مرحله اجرا رسیده و مقدمات در سایر حوزه‌ها فراهم شده به اجرا خواهد رسید. ما صورت مساله را پشت سر گذاشته ایم.

 وزیر ارتباطات یادآور شد: این درحالی است که دست کم ۲۰۰ دستگاه باید در سامانه پنجره واحد ملی ملحق شوند و این میزان در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد است.

وزیر ورزش و جوانان اظهار امیدواری کرد که تصمیمی که درباره ابقای اسکوچیچ گرفته شده باعث تقویت کادر فنی شود و انسجامی بهتر از گذشته در تیم ملی ایجاد کند.

خاندوزی افزود: بهتر بود در کنار این شاخص‌ها به خزانه خالی اشاره‌ای می‌شد که طبق نامه آقای واعظی به جناب نوبخت، مسئله خزانه خالی را با بیش از ۵۴ هزار هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه را مطرح کردند، امسال به‌رغم اینکه هزینه‌های دولت در سال ۱۴۰۱ بالاتر است، هنوز در چهار ماهه اول به سقف تنخواه استفاده شده در سال قبل نرسیدیم.

تسویه دیون معوقه دولت به سازمان تأمین اجتماعی

«سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و امور دارایی در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به وعده‌ای که پیش از این برای اجرای قانون سامانه مودیان فروشگاهی داده بودیم، مقرر شد در تیرماه ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهور این سامانه شروع به کار کند.

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و عیس زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری دولت سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان اعضای کابینه دولت بودند که امروز در حیاط دولت پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون تا پایان شهریور باید همه دستگاه‌ها به این پنجره واحد بپیوندند و دست کم ۳۰ درصد خدمات خود را در این پنجره ملی ارائه دهند اما تا کنون ۲۱ دستگاه ملحق شده‌اند و ۱۵ دستگاه دیگر در نوبت قرار دارند.

علی صالح آبادی در حاشیه هیات دولت از ورود روبل به بازار داخلی خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده از این به بعد روبل وارد بازار ارزی کشور می‌شود و موجودیت پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره طبقه بندی اینترنت، گفت: چیزی به نام طبقه بندی اینترنت نداریم. قرار است اینترنت کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار بگیرد که جزییات آن را در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این کاری است که روز گذشته با معامله دو میلیون روبل شروع شد و تداوم خواهد داشت و با توجه به تدابیر اندیشیده شده، حجم این معاملات افزایش خواهد یافت و بازار پرعمقی خواهد شد.

رییس بانک مرکزی با بیان اینکه ارز کشور از این به بعد محدود به روبل نخواهد بود، اظهار داشت: دیگر ارز یورو و دلار تعیین کننده نخواهد بود.

وی اظهار داشت: این یک نگرانی جدی است که با کمک اپراتورهای ارتباطی، سرورهایی معین کردیم تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.   به این ترتیب نگرانی‌ها از دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت آمیز که خط قرمز ایران است، برطرف شد.

 درباره ابقاع اسکوچیچ سرمربی تیم ملی  گفت: به تصمیمات فنی فدراسیون فوتبال احترام می‌گذاریم، وزارت ورزش هم اگر جایی نیاز به حمایت و پیگیری وجود داشته باشد به فدراسیون کمک می‌کند.

زارع‌پور همچنین با اشاره به پنجره واحد هوشمند گفت: روز گذشته یک دستگاه به این ۲۰ دستگاهی که قبلا به این پنجره پیوسته بودند، اضافه شد.  

علی بهادری جهرمی که آخر از همه به جمع خبرنگاران رفته بود با  عیدی دولت به جامعه بازنشستگان و خانواده‌های ایثارگران و تسویه یک میلیون و۳۰۰ هزار میلیارد ریال از دیون معوقه دولت به سازمان تامین اجتماعی و بنیاد امور ایثارگران اشاره کرد.

سخنگوی دولت با ارائه گزارشی از مصوبات جلسه هیأت وزیران گفت: گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه و اقداماتی که در حوزه حل مشکلات و معضلات این دریاچه انجام شده از سوی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو ارائه شد. با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر تقویت کارگروه احیای دریاچه ارومیه، مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه که دبیر کارگروه هستند آقای عیسی کلانتری از سمت خود برکنار شد و استاندار آذربایجان غربی به عنوان مدیر اجرایی احیا و دبیر کارگروه به انتخاب هیئت وزیران منصوب شد.

به گفته صالح‌آبادی صادر کنندگانی که به روسیه صادرات دارند عمدتاً شرکت‌های خشکباری هستند و می‌توانند ارز خود را به نرخ توافقی عرضه و تقاضا عرضه کنند و روبل خود را بفروشند. متقاضیان هم می‌توانند به راحتی خرید کنند.

آزادی ناایمن نیست

خاندوزی گفت: اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه چه گروه‌های اقتصادی و با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند، از طریق سازمان مالیاتی منتشر خواهد شد. امیدوار هستیم این امر تفاق جدیدی در عرصه عمل به کالیف قانونی بر زمین مانده و  هم در زمینه حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظام مالیاتی و پرداخت در کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های دولت را مدیریت کردیم کاش به اینها اشاره‌ای میشد. کاش به استفاده‌ای که در ۵ ماه اول سال از مجموعه اوراق شده بود اشاره‌ای می‌کردند، یا به ۵۵۰ درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا و انتهای دوره هشت ساله اشاره می‌شد.

وی افزود: اما به دلیل مشغله کاری رییس جمهور و مهمان خارجی، ایشان نتوانستند در این مراسم حضور یابند، اما وزارت اقتصاد به وعده خود عمل کرد و این سامانه شروع به کار کرد.

وی افزود: به همین منظور هفته گذشته نامه ای برای تک تک وزرا ارسال و  وضعیتشان را اعلام کردم، که چه تعداد از دستگاه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه‌ها به این سامانه پیوستند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی دیگر از اعضای کابینه هم با رد شایعات درباره موضوع قفل کودک، گفت: وجود محتواهای غیر اخلاقی و دسترسی آسان به این محتواها باعث شد تا خانواده‌ها به ما از نگرانی جدی در این باره سخن بگویند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز آخرین نشست هیأت دولت در تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد و در حاشیه آن اعضای هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده‌اند. اگر چه خبرنگاران و اصحاب رسانه به دلیل کندی در برخی هماهنگی‌ها برای ورود، کمی دیرتر از همیشه وارد محوطه ساختمان دولت شده‌اند، اما به محض ورود بدون معطلی با اعضای کابینه توانستند گفت‌وگو داشته باشند. یکی از نکات حاشیه هیأت دولت امروز تبریک عید غدیر خم خبرنگاران به اعضای هیأت دولت و عیدی گرفتن از معاونت اجرایی رئیس‌جمهور بود.

روحانی بدهی‌های به جا گذاشته را فراموش کرده است

سید حمید سجادی اما درباره امن بودن ورزشگاه آزادی مطالبی بیان کرد و گفت: ورزشگاه آزادی ناایمن نیست اما وقتی از بهره برداری مجموعه ورزشی نیم قرن می‌گذرد، مستهلک می‌شود.

ورود روبل به بازار داخلی

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی