زهره الهیان: پیام مظلومیت ملت ایران را به کشورها اعلام کردیم + فیلم

الهیان تاکید کرد: کشورها واقعیت‌های ایران را از طریق رسانه‌ها مشاهده نکنند، بلکه حقایقی وجود دارد که می‌تواند بسیار گویا باشد که زنان ایران به حدی از اقتدار و توانمندی رسیده‌اند که امروز در امور اساسی کشور تاثیرگذار هستند.

به گفته وی، ۵۱ زن به عنوان رئیس و نائب رئیس فدراسیون‌های ورزشی مطرح هستند و زنان در ۹۷ کرسی بین المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان حضور دارند.

وی همچنین به حضور زنان در عرصه‌های فیلمسازی و سینما اشاره کرد و گفت: ۱۲۸ جایزه بین المللی و ۱۱۴ جایزه ملی به فیلمسازان زن داده شده است.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی همچینن به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از زنان آسیب دیده از بحران‌های اقلیمی پرداخت و افزود: امروز زنان مقتدر و فهیم ایران در همه عرصه‌ها در مسیر پیشرفت ایران اسلامی نقش خود را ایفا می‌کنند و مسیر تعالی و پیشرفت پیش روی تمام زنان ایرانی باز است و با آزادی در ایران زندگی می‌کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943251/%D8%B2%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B8%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت شاخص امید به زندگی زنان در ایران به ۷۸ سال رسیده است، افزود:  ۷۰ درصد کادر سلامت، ۴۰ درصد پزشکان متخصص و ۳۰ درصد از پزشکان فوق تخصص را در ایران، زنان تشکیل می‌دهند.

الهیان همچنین به گزارشاتی که در این نشست‌ها در مورد وضعیت زنان در جامعه ایرانی ارائه شد، پرداخت و گفت بر اساس آخرین آمار، ۳۳ درصد از اعضای هیات دانشگاه‌های ایران را زنان تشکیل می‌دهند و ۹۹.۳ درصد زنان و دختران ایران با سواد هستند.

الهیان همچنین به حضور ۲۵ درصد زنان در مدیریت‌های دولتی کشور در سطوح عالی، میانی و پایه اشاره کرد و گفت که به عنوان نمونه بیش از هزار قاضی زن در ایران فعال هستند.

الهیان به حضور زنان در عرصه‌های ورزشی نیز اشاره کرد و افزود: سه هزار و ۳۰۰ مدال در رویدادهای جهانی توسط ورزشکاران زن کسب شده است.

الهیان با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن، گفت: در نشست با گروه‌ها از جمله سازمان همکاری اسلامی، توضیحات و گزارشی درباره برخی پیشرفت‌های زنان ایران در عرصه‌های مختلف سلامت، آموزش، ورزش، فعالیت‌های علمی و مطالعاتی ارائه شد که مورد توجه قرار گرفت.

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: به برخی از مقامات اعلام کردیم باید خودشان جامعه زنان ایران و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک ببینند تا بتوانند مسیری را که زنان ایران طی ۴۰ سال اخیر طی کردند و پیشرفت‌های بی‌نظیری را داشتند، مشاهده کنند.

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی، گفت: پیام مظلومیت ملت ایران به نمایندگان کشورهای مختلف اعلام شد و اینکه ملت ایران در حوادث اخیر مورد حملات گروه‌های تروریستی با حمایت‌های سرویس‌های اطلاعاتی قرار گرفتند و در واقع، متاسفانه هیچ جا، سخنی از مظلومیت ملت ایران در مجامع حقوق بشری نیست.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رویکرد برخی کشورها نه از منظر حقوق بشر و حقوق زنان، بلکه از منظر اغراض سیاسی است که به واسطه آن حقوق بشر را ابزار خودشان قرار می‌دهند.

 رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: چهار هزار و ۲۰۰ صندوق اعتبارات روستایی برای زنان تاسیس شده و بیش از دو هزار زن عضو هیات مدیره شرکت‌های دانش بنیان هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: نشستی را با اعضای سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد، گروه دوستان منشور ملل متحد و نیز نشست‌های دو جانبه‌ای با کشورهای مختلف و همچینن رئیس اکوسوک داشتیم.

به گزارش ایرنا، زهره الهیان نماینده مردم تهران و رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به همراه کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر به نیویورک سفر کرده است، در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی درباره سفر خود افزود: هدف از این سفر، تعامل با مجامع بین المللی و حقوق بشری و رایزنی با کشورها بوده است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی