نادران گفت: عارضه دیگری که این نارسایی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تشدید میکند، فقدان احزاب فراگیر مسئولیت پذیر و پاسخگو و بلاتکلیفی مردم در واکنش به ناکارآمدی نهادهای تصمیم ساز تقنینی و اجرایی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از دلایل ناکارآمدی حوزه اقتصادی و فرهنگی ریشه در انحراف فضای سیاسی کشور دارد، بعد از جنگ به مرور اثرگذاری احزاب، تشکلها و حتی نهادهای روحانی در ساحت سیاسی کشور کمرنگ شد و مجموعهای از عناصر با سابقه اطلاعاتی وامنیتی با گرایش سیاسی نزدیک به هم، مدیریت صحنه را به دست گرفتند. اولین جرقه این تعارض در فیلم کارناوال عصر عاشورای سال ۷۶ نمایان شد. چیزی که مخیله هیچ عنصر سیاسی غیرامنیتی نمیرسید.
وی گفت: نظام های دوپایه که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مستقیما با رای مردم انجام می شود و در قانون اساسی آنها نظام سیاسی هم ریاستی است و هم پارلمانی، بر اساس تفاهم، احترام به رای مردم و حاکمیت رای موخر سامان یافته و اداره امور جریان می یابد. تجربه کشورمان در این چهل و چند سال و مسئولیت ناپذیری نهادهای مجلس ساز و دولت ساز ایجاب می کند که اصلاحاتی در این حوزه به شرح زیر صورت بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در جریان مخالفت با یکی از وزرا در سال ۹۲ بنده اشارهای داشتم به امضای ایشان پای نامه چند نفری در سال ۸۸. در یکی از جلسات یکی از امضا کنندگان که سابقه طولانی دوستی با بنده داشت با اعتراض گفت ما نظر کارشناسی خود را به وزیر اطلاعات گفتهایم. به ایشان عرض کردم چرا محتوا و محورهای نظرات کارشناسی شما و نمایندگان فلان نامزد که بیانیه سیاسی دادهاند یکی شده است؟!”ابطال انتخابات!!!”
یکی از دلایل ناکارآمدی حوزه اقتصادی و فرهنگی ریشه در انحراف فضای سیاسی کشور دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: پنهانکاری، چاپلوسی، و مناسبات ناسالم به جای شایسته سالاری و فقدان انتخاب افراد در یک فرآیند صحیح مبتنی بر شناسایی ظرفیتهای کارشناسی و مدیریتی. پاسخگو نبودن به مردم و تلاش در جلب رضایت مجموعههای پشتیبان و حداقل سازی سرمایه اجتماعی. مسئولیت ناپذیری جریان کما اینکه امروز آنها که این مجلس را ساختند حاضر نیستند از عملکرد خود دفاع کنند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افرود: دخالت این مجموعهها در محیط سیاسی، تنظیم لیستها و مهندسی انتخابات و استفاده از چهرههای موجه سیاسی و ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی و کم رنگ کردن اثرات احزاب و تشکلهای سیاسی بیشترین سهم را در ترکیب غالب مجلس و حتی ریاست جمهوری داشت و این رویهها علی رغم دست به دست شدن هرگز متوقف نگردید و موجب نا کارآمدیهایی به این شرح در محیط سیاسی گردید.
ریختن قبح ارتباط جریانات سیاسی با رسانههای بیگانه امکان نقش آفرینی آنها در تصمیمات کلان نظام را فراهم کرده است
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آسیب شناسی محیط سیاسی و واکاوی در محیط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ارائه راه کاری برای برون رفت از این وضعیت و به ویژه از منظر پیشگیری و آینده نگری و مقابله با فتنههای پیش رو ضروری است.
وی، گفت: کمکم استفاده از بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران و بعضا اساتید دانشگاه توسط این جریانات امنیتی باب شد. این تعارض در انتخابات ۸۸ و فتنه پس از آن به اوج رسید . آشوبهای خیابانی، کشته سازی، بیانیههای سیاسی تند و به اصطلاح رادیکالیزه کردن فضای سیاسی و اجتماعی کشور از عناصر این مقابله ها است.
وی خاطرنشان کرد: این مهم جز با تدابیر رهبری معظم انقلاب و تعیین مجمع خبرهای جامع الاطراف از دلسوزان نظام برای این اصلاحات ساختاری سیاسی با آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مثبت محقق نخواهند شد.