نوسازی ورزشگاه پرخاطره مازندران؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم به نساجی‌چی‌ها

نساجی هیچ یک از مسابقات فصل گذشته فوتبال کشور در لیگ برتر و جام حذفی را نتوانست در قائمشهر برگزار کند و پس از یک فصل خانه‌به‌دوشی، هواداران این تیم روز گذشته دوباره در شهر خودشان تیم محبوب‌ مازندرانی‌ها را تشویق و حمایت کردند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84865706/%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%DA%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7

نوسازی ورزشگاه پرخاطره مازندران؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم به نساجی‌چی‌ها

خوشحالی هواداران نساجی از بازگشت به سکوها را می‌توان در فضای ورزشگاه احساس کرد. نساجی‌چی‌ها مانند هواداران تراکتور تبریز، ملوان انزلی و صنعت نفت آبادان در فوتبال ایران هوادارانی صاحب‌سبک و شاخص محسوب می‌شوند، اما همیشه از همه این هواداران محروم‌تر بودند و کمترین امکانات را در اختیار داشتند. تا جایی که یکسال تمام تیم محبوب‌شان خانه نداشت.حالا اما شرایط فرق کرده است. نساجی ورزشگاهی بهسازی شده در اختیار دارد که هواداران می‌توانند دوباره روی سکوهای آن حضور یابند و به تشویق تیم محبوب‌شان بپردازند. این نتیجه هم حاصل نگاه ویژه دولت به ورزشگاه شهید وطنی است.

دیروز هواداران زیادی برای مراسم بازگشایی به ورزشگاه شهید وطنی رفتند و روی سکوهای این ورزشگاه حضور یافتند. حال و هوای ورزشگاه از چند ساعت پیش از آغاز مسابقه نساجی و ملوان کاملا فوتبالی شد. نساجی‌چی‌ها که به دلیل نداشتن ورزشگاه حتی نتوانستند جشن قهرمانی برگزار کنند، از حدود ۳۰ ماه دوری از سکوهای وطنی به دلیل شرایط کرونایی و آماده نبودن ورزشگاه، به آشیانه تیم محبوب‌شان آمدند تا پایان این دوری را جشن بگیرند.

شاید ورزشگاه شهید وطنی تنها ورزشگاهی باشد که یک رئیس‌جمهور در ایران به درخواست هواداران برای بهسازی و تکمیل آن دستور ویژه صادر کرد و مهلت مشخص در نظر گرفت. ۲۰ اسفند پارسال که آیت‌الله رئیسی به مازندران سفر کرد در نشست خبری پایان سفر دستور داد که با توجه به حجم مطالبات هواداران نساجی، این ورزشگاه در مدت چهار ماه برای میزبانی نساجی از حریفان در لیگ بیست‌ودوم آماده شود. از همان زمان نیز سرعت بهسازی ورزشگاه شهید وطنی افزایش یافت و با تشکیل کارگروه ویژه اتمام عملیات بهسازی ورزشگاه توسط استاندار مازندران، در مسیر نوسازی قرار گرفت.

قائمشهری‌ها و هواداران نساجی در این ورزشگاه از حضور تیم‌های بزرگ فوتبال ایران و چهره‌های شاخص گرفته تا شیرینی پیروزی برابر رقبا و حتی تلخی بدرقه ورزشکارانی مانند مهرداد اولادی و نادر دست‌نشان ورزشکاران و فوتبالیست‌های قدیمی شهر خاطرات زیادی دارند.

نوسازی ورزشگاه پرخاطره مازندران؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم به نساجی‌چی‌ها

بخش دولتی علاوه بر هزینه ۷۰ میلیارد تومانی بهسازی ورزشگاه شهید وطنی، برای واگذاری این ورزشگاه به نساجی پایین‌ترین مبلغ را به منظور حمایت از این باشگاه در نظر گرفته است. بنا به برخی داده‌های دریافت شده، مبلغ اجاره این ورزشگاه برای نساجی طی یک سال ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که تقریبا معادل اجاره ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان در یک مسابقه است.

نساجی از ساعت ۲۰ امروز -پنجشنبه ۳ شهریور- باید سومین مسابقه فصل جاری لیگ برتر را در ورزشگاه شهید وطنی مقابل تیم ملوان انزلی برگزار کند و عملا این مسابقه حکم بازی افتتاحیه پروژه بهسازی و نوسازی یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های ایران را خواهد داشت.

عمده ورزشگاه‌های ایران در محدوده شهرها ساخته شده‌اند. دلیل‌اش هم مشخص است؛ دور کردن ترافیک سنگین و جمعیت متمرکز چندهزار نفری از مرکز شهر، اما چند ورزشگاه هم وجود دارند که در هسته مرکزی شهر قرار گرفته‌اند مثل ورزشگاه حافظیه شیراز یا استادیوم مدرن و تازه ساخته شده ثامن‌الائمه(ع) مشهد.

نساجی در قائمشهر زنده است و جریان دارد، اما محدود به این شهر نیست. قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال شمال کشور که اکنون به ۶۳ سالگی رسیده، یک قطب خاص در هواداری فوتبال است. باشگاهی پر از فراز و نشیب‌های عجیب و گوناگون که از ۱۳۳۸ تا اکنون بخشی از زندگی مردم قائمشهر را تسخیر کرده، اما گستره هواداری از آن به مرزهای جغرافیایی قائمشهر محدود نمی‌شود. تیمی که برای بازی‌های خانگی‌اش هوادارانی از شهرهای مختلف مازندران و حتی استان گلستان به قائمشهر می‌روند.

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران از اوایل فروردین امسال کارگروه ویژه اتمام عملیات بهسازی ورزشگاه شهید وطنی را تشکیل داد و با سپردن مسوولیت این کارگروه به احمد ثلاثی دستیار ویژه خود، این پروژه را وارد فاز جدیدی کرد. آماده‌سازی بستر ورزشگاه شهید وطنی برای کاشت بذر چمن با کیفیت نیمه نخست خرداد امسال پس از انجام فرآیندی طولانی به پایان رسید و در نهایت ۱۸ خرداد و با بذرپاشی نمادین توسط دستیار ویژه استاندار مازندران و مدیرکل ورزش و جوانان، کاشت مکانیزه بذر نیز انجام شد.

خیابان ورودی ورزشگاه، پیش از بازی‌های نساجی، دالانی از هیجان است. صدای تشویق نساجی تا شعاع صدها متر دورتر هم شهر را در بر می‌گیرد. همسایه‌های وطنی هم سال‌هاست که با هیاهوی سکوها انس گرفته‌اند؛ مثل انسی که قائمشهری‌ها با نساجی دارند.

سیستم نور، ایجاد پیست تارتان، تعویض و بهسازی نیمکت‌ ذخیره‌ها، بهسازی زیرساخت‌های رفاهی، ساخت سکوی جدید در ضلع غربی ورزشگاه برای افزایش ظرفیت حضور هواداران، بهسازی جایگاه تشریفات و جایگاه خبرنگاران، بهسازی و نوسازی رختکن تیم‌ها و برخی اجزای دیگر ورزشگاه نیز در این بازسازی که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به سرانجام رسید به شرایط مناسب و حرفه‌ای تغییر وضعیت داده‌اند. همه این‌ موارد نیز به چشم هواداران پرشور نساجی آمده است. به همین دلیل در شعارهای‌شان قدردانی از مدیران استان را هم قرار دادند.

نگاه ویژه رئیس‌جمهور و ابراز رضایت هواداران

به جا مانده از تاریخ معاصر

حال و هوای بازگشایی ورزشگاه

پیشینه این ورزشگاه به سال ۱۳۲۰ برمی‌گردد که روس‌ها زمین کنونی استادیوم را در اختیار گرفتند و کنارش پادگان ساختند. کم‌کم این زمین برای فوتبال مورد استفاده قرار گرفت. به عبارتی می‌شود گفت که استادیوم شهید وطنی اکنون از ۸۰ سالگی هم عبور کرده است.

نوسازی ورزشگاه پرخاطره مازندران؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم به نساجی‌چی‌ها

استادیوم شهید وطنی یکی از ورزشگاه‌های قدیمی ایران است و همین ویژگی آن را برای قائمشهری‌هایی که چند دهه با صنعت و فوتبال نساجی خاطره دارند از سایر ورزشگاه‌ها متمایز می‌کند. قائمشهری‌ها همان‌طور که ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ را به دلیل صعود تاریخی به لیگ برتر و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ را به خاطر قهرمانی در جام حذفی فراموش نمی‌کنند، سوم شهریور ۱۴۰۱ را نیز احتمالا به دلیل نونوار شدن خانه قدیمی تبم محبوب‌شان به حافظه تاریخی خود سنجاق می‌کنند.

نوسازی ورزشگاه پرخاطره مازندران؛ هدیه ویژه دولت سیزدهم به نساجی‌چی‌ها

اما در این بین بیراه نیست اگر گفته شود که استادیوم شهید وطنی قائمشهر یکی از خاص‌ترین ورزشگاه‌های داخل شهری ایران است ؛ ورزشگاهی که سکوهای آن برای دیدارهای نساجی چه در بازی‌های لیگ آزادگان و جام حذفی و چه در بازی‌های لیگ برتر همیشه پر از تماشاگر است. ویژگی دیگر آن هم اشراف ساختمان‌های مسکونی اطراف به زمین است. همسایه‌های استادیوم وطنی در لیگ برتر سوژه بسیاری از رسانه‌ها شده‌اند. روی دیوار یا سقف خانه خود می‌نشینند و بازی را با تشریفات و امکاناتی که دوست دارند می‌بینند. گاهی با بساط چای و نان و پنیر، گاهی هم با انواع میوه‌ها. وطنی خاص‌ترین جایگاه‌های « وی آی پی VIP » دنیا را در همسایگی‌اش دارد.

آخرین باری که هواداران نساجی روی سکوهای این ورزشگاه به تشویق تیم محبوب‌شان پرداخته بودند، ورزشگاه شهید وطنی شرایط کاملا متفاوتی داشت. چمن مصنوعی صدای اعتراض بازیکنان و کادر فنی همه تیم‌های لیگ برتری را در آورده بود و کاستی‌هایی نیز در امکانات زیرساختی ورزشگاه دیده می‌شد ، اما اکنون شرایط فرق کرده است. ورزشگاه پس از چند ماه کار شبانه‌روزی و پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران و توجه ویژه دولت در وضعیتی متفاوت و با کیفیت قرار گرفته است.

پیوند دیرینه و عمیق قائمشهر با فوتبال و محبوبیت بسیار زیاد نساجی در مازندران سبب شده که فوتبال در قائمشهر پدیده‌ای فراتر از ورزش و با ابعاد گسترده اجتماعی باشد؛ تصویرهایی که هواداران نساجی از سراسر مازندران برای هواداری از نساجیِ خانه‌به دوش در مسابقات فقصل قبل جام حذفی رقم زدند نشان می‌دهد که تیم فوتبال نساجی فراتر از یک تیم ورزشی در مازندران است و به بخشی از هویتِ ورزشی-اجتماعی مردم قائمشهر و بسیاری از مناطق مازندران تبدیل شده است. در چنین شرایطی، بهسازی ورزشگاه شهید وطنی پراهمیت‌تر از یک پروژه ورزشی دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازگشایی ورزشگاه شهید وطنی در قائمشهر که شامگاه پنج‌شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر ورزش و جوانان، استاندار مازندران و تعدادی از مسئولان ملی، استانی و شهرستانی و برخی چهره‌های شاخص ورزش و هنر ایران از جمله سالار عقیلی و چند فوتبالیست شاخص مانند حمید استیلی و اصغر مدیروستا انجام شد، صرفا یک رخداد ورزشی محسوب نمی‌شود.

یک ورزشگاه خاص

شهرآورد لیگ برتری شمال در وطنی

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی